Hiilijalanjälki – yhteiskäyttöautot versus älypysäköinti

By marraskuu 7, 2017Menetelmät

Liikenne aiheuttaa kaupunkialueella merkittävän osan ilmansaasteista. Suuri osa ajelusta on turhaa. Kaupunkialueella ajetaan keskimäärin 5 ylimääräistä minuuttia etsien pysäköintipaikkaa. Usein  henkilöautossa matkustaa vain yksi henkilö. 95% ajastaan auto seisoo paikallaan.

Ratkaisua liikenteen päästöongelmiin on osaltaan haettu yhteiskäyttöautojen käytön lisäämisestä. Ongelmana on se, että kun henkilöauton käyttö tulee mukavammaksi, sitä käytetään enemmän. Tämä on totta myös koskien yhteiskäyttöautoa. Yhteiskäyttöautot ratkaisevat yhden ongelman, mutta se ei ole ilmansaasteiden vähentäminen kaupunkialueella. Yhteiskäyttöautojen avulla matkustusjoustavuus ja liikkumisen mahdollisuudet paranevat. Ihmisten on helpompi kulkea paikasta toiseen oikeaan aikaan. He eivät välttämättä alunperin aikoneet käyttää henkilöautoa. Sen lyhytaikainen käyttö on kuitenkin kohtuuhintaista ja helppoa uusien digitaalisten menetelmien ansiosta. Henkilöautoresurssit ovat näin paremmassa käytössä ja kiertotalouden idea toteutuu. Liikenneruuhkia ja saastepäästöjä ne eivät siis helpota, mutta parkkitilaa tarvitaan vähemmän, koska ”normaaliautot” ovat 95% ajastaan paikallaan. Joidenkin arvoiden mukaan saastepäästöt kuitenkin vähenisivät, koska yhteiskäyttöautojen päästöt ovat pienemmät kuin yksityisautojen. Tämä vähennys on kuitenkin kyseenalaista, koska yhteiskäyttöautojen käyttäjät ostaisivat todennäköisesti omaksikin autokseen ympäristöystävällisemmän kulkuneuvon. Yhteiskäyttöautoyhtiöt valitsevat uusia vähäpäästöisiä autoja tarjottavaksi, jolloin asiakkaiden on pakko käyttää vähäpäästöistä autoa. Päästövaähennyksen sanotaan siis tulevan pelkästään autojen eroista. Ruuhkat ja liikenne ei vähene. Yhteiskäyttöautotarjonta on siis hyvä asia, koska liikkumisesta tulee joustavampaa. Uudet digitaaliset järjestelmät tekevät toiminnasta tehokasta. Parkkitilaa tarvitaan vähemmän ja autoresurssit ovat paremmassa käytössä. Liikenteen ongelmia ne eivät kuitenkaan ratko.

Älykkäät pysäköintiratkaisut kaupunkialueella vähentävät tehokkaasti turhaa liikennettä. Kolmasosa kaupunkialueen liikenteestä johtuu pysäköintipaikan etsimisestä. Jos autoilijat käyttävät uusia digitaalisia keinoja löytää parkkipaikka, tämä liikenne vähenee merkittävästi. On tärkeää, että tällaisissa järjestelmissä parkkipaikkoja voidaan kätevästi tarjota sekä avoimilta pysäköintialueilta että kulkuesteiden takana olevista tiloista. Kantakaupungissa merkittävä osa mahdollisesta pysäköintitilan tehostamisesta voidaan tehdä nimenomaan kulkuesteiden takana olevassa tilassa. Kun näissä tiloissa käytetään lisäksi ”kelluvia paikkoja”, tilan käytön tehostaminen on helpompaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kenelläkään ei ole enää nimikoitua rekisterinumerolla merkattua paikkaa, vaan kuka tahansa voi valita minkä tahansa paikan. Näin osa tilan käyttäjien pysäköintiajanjaksoista ”kumoaa” toisensa ja tehostaa tilan käyttöä luonnostaan vapauttaen kokonaisia paikkoja ulkoisten autoilijoiden käyttöön. Mikäli käytetään nimikoituja paikkoja, näitä kokonaisia paikkoja ei muodostu ja ulkoisen autoilijan pitäisi siirtää autonsa kesken päivän toiseen ruutuun jatkaakseen pysäköintiä.

Pysäköintipaikka pitää ehdottomasti pystyä varaamaan etukäteen. Tämä on ainoa keino olla varma siitä, että autoilijan ei tarvitse ajaa ympäri korttelia paikkaa etsimässä. Digitaaliset järjestelmät voisivat yrittää laskea ja oppiakin, missä vapaita paikkoja todennäköisesti voisi olla, mutta näin ei pystytä varmistamaan parasta mahdollista reittiä ja vapaata pysäköintipaikkaa. Kun paikka voidaan varata etukäteen ja navigoida tarvittaessa kohteeseen, liikenteen melu ja päästöt vähenevät merkittävästi kaupunkialueella.

Yhteiskäyttöautot ja älykkäät pysäköintijärjestelmät siis molemmat tehostavat resurssien käyttöä ja näin osaltaan vähentävät ympäristökuormaa. Älykkäillä pysäköintijärjestelmillä on lisäksi mahdollista vähentää liikenteen melua sekä hiukkas- ja polttoainepäästöjä merkittävästi.